HET ONZICHTBARE ACHTER HET ZICHTBARE


Albrecht Dürer
maart 11, 2008, 3:50 pm
Filed under: Kunst

In de periode rond 1500 schilderde men portretten steeds in half- of tweederde-aanzicht. Dürer waagde het zijn portret te schilderen in een symmetrisch aanzicht. Dit was zeer gewaagd, want men schilderde toen enkel -uit eerbied voor God- Christus in een symmetrisch aanzicht.
Het zelfportret van Dürer is een ideaal voorbeeld om een experiment mee uit te halen. Als je het portret splitst in een linker deel en een rechter deel. Vervolgens het linker deel gekopieerd en gespiegeld. Daarna beide beelden samengevoegd als geheel. Hetzelfde gedaan met het rechterdeel. Dit levert een verrassend resultaat op.

zelfportret Dürer

Volgende afbeelding bewijst dat Dürer veel bezig was met symmetrie en proporties van het lichaam en het gelaat.

symmetrie


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s



%d bloggers op de volgende wijze: