HET ONZICHTBARE ACHTER HET ZICHTBARE


Make-up
april 2, 2008, 5:33 pm
Filed under: invloeden op het gezicht

Het is ongetwijfeld big business. Is dat doorgeslagen ijdelheid? Betreden we een nieuw tijdperk van totale fixatie op het eigen uiterlijk?
Je zou kunnen zeggen dat we gewoon een eeuwenoude traditie voortzetten. Het opmaken is al tijdenlang een favoriete manier om jezelf kenbaar te maken. Niet minder dan dertigduizend jaar geleden versierden onze voorouders in Afrika hun gezichten al met rode oker, een natuurlijke grondstof die zij mengden met dierlijk vet en tot staafjes rolden. En de oude Egyptenaren gebruikten ijzer en koper om hun gezicht te verfraaien. Ogen vormden het middelpunt, deels vanwege mystieke opvattingen over de kracht van het oog. Maar er zat ook een gezondheidsaspect aan: het diende om de ogen te beschermen tegen de zon.
Hoe bizar de huidige make-up ook is, je kunt niet zeggen dat het pionierswerk is op gebied van slechte smaak. In de Elizabethaanse periode stelden rijken alles in het werk om indruk te maken. Vrouwen bedekten gezicht en hals met een dunne pasta van loodwit, water en azijn – de voorloper van de moderne foundation. Een bleke, doorschijnende huid werd zo op prijs gesteld dat vrouwen zich dikwijls lieten aderlaten en blauwe adertjes op hun gezicht verfden om breekbaarheid te suggereren.

Queen Elizabeth I Queen Elizabeth I

Uiteraard weten we nu dat loodwit uiterst giftig is. Het wordt via de huid opgenomen en niet meer door het lichaam uitgescheiden. Honderden vrouwen legden tussen de vijftiende en achttiende eeuw het loodje als gevolg van dit schoonheidsmiddel. In het zeventiende-eeuws Italië werd ene signora Toffana veroordeeld en geëxecuteerd voor een seriemoord die het gevolg was van haar speciale blekingspreparaat – hoewel niet de gebruikers er het slachtoffer van werden maar hun echtgenoten. De vloeistof bevatte arsenicum dat eerder via de mond dan via de huid wordt geabsorbeerd. Zo werden meer dan zeshonderd echtgenoten die het fraaie gezicht van hun vrouw hadden gekust vergiftigd.
Terwijl deze witte, bekoorlijke gezichten sluipend mannelijke en vrouwelijke slachtoffers maakten, ontstond er een ander probleem: mannen kwamen in verzet tegen de persoonlijke opschik van vrouwen. Niet omdat men het als ijdelheid beschouwde, maar omdat de subtiele kunst van het verleiden via het uiterlijk beschouwd werd als bedrog – make-up maskeerde het ‘ware’ gezicht.

transformatie transformatie

Het heeft de fascinatie voor make-up als middel tot zelfversterking niet verminderd. Tegenwoordig hebben motivatieonderzoekers, aangetrokken om te achterhalen hoe je cosmetische producten het best kunt verkopen, ontdekt dat veel vrouwen zichzelf niet graag bedekt zien met een dikke laag make-up. IJdelheid heeft nog steeds een slechte naam. In de huidige commerciële wereld is het daarom omgedoopt tot ‘gezondheidsbewustzijn’. Reclame suggereert dat het doel van deze producten het ‘bevrijden’ en optimaal onthullen van onze sluimerende innerlijke schoonheid is. Het doel is op zijn minst de illusie van natuurlijkheid. Make-up gaat niet langer over lippenstift en rouge, maar meer over vochtinbrengende cèmes en gezichtsmaskers.

lippen make-up
Desalniettemin is er onder de jongeren in veel culturen ook een terugkeer naar opvallender, openlijk sensuele make-up en kleding, waarbij het seksuele vertoon voorop staat. Vrouwelijke popsterren versterken hun imago op deze manier. Make-up is bedoeld om ogen groter en lippen voller te laten lijken- eyeliner en oogschaduw, lippenstift en lipglans scheppen die illusie. Lippenstift suggereert ook seksuele opwinding- lippen worden roder bij seksuele opwinding en lippenstift suggereert dat de draagster zich in staat van verhoogde erotische opwinding bevindt.

De Chinese gelaatkunde of de siang mien is bij ons niet zo bekend, maar we komen er wel dagelijks mee in contact. Of we passen het zelfs toe.

Siang mien

van nature omhoog krullende wimpers zijn volgens de siang mien een teken van hartstocht en optimisme, sterke gevoelens en temperament. Het duidt op de behoefte aan nieuwe uitdagingen.
Hedendaagse toepassing: en welke man kan een vrouw uitstaan die dit itstraalt? Waarom anders wordt mascara steeds verder ontwikkeld? En gekocht? Let maar op de reclamecampagnes: de wimpers moeten steeds voller en langer omhoog krullen!

watch?v=Bd0QnhvOh1Y&feature=related

Siang mien

Wanneer er een sterke lijn is waar te nemen op de overgang van de bovenlip naar de huid er boven dan is deze persoon seksueel graag actief.
Hedendaagse toepassing: lippenstift benadrukt deze contourlijn. Je zendt daardoor verleidelijke seksuele signalen uit, die op een (onbewust) niveau worden opgevangen.

watch?v=d3wUCUmmnuU&NR=1


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s



%d bloggers op de volgende wijze: